Alla inlägg under juli 2009

Av samlat - 29 juli 2009 00:18

Vad har jag egentligen för förhållande till språket? Jag har ingen som helst koll på de grammatiska reglerna och jag skulle komma sist i varje rättstavningstävling jag ställer upp i. Be mig inte förklara tempus, verbformer, subjekt, pronomen och syftningsfel. Jag skulle inte kunna lära ut någonting inom det svenska språket. Men jag vet fan i mig hur det ska vara på något vis.


Under de senaste veckorna har jag kollat runt på bloggar och tidningshemsidor, läst artiklar och inlägg och känt ett ökande vrede för varje sekund som passerat. Finns det ingen korrekturläsning längre? När slutade lärarna lära sina elever att ha lite koll på särskrivning och interpuktion. Återigen vill jag säga att jag själv inte är någon virtuos när det kommer till skrivning men det måste finnas någon gräns. Var kommer dessa särskrivningar ifrån och vad kan man göra åt dom? Fängelse känns lite för grovt. Ett påpekande i kommentatorsfältet alldeles för intetsägande.


Jag vet inte vart jag vill komma med denna text. Det känns som språket på något vis håller på att slingra sig bortom räckhåll för mig, som om jag håller fast vid förlegade värderingar, trots att jag ännu har några år till trettio. Acceptansen för felstavningar, förkortningar, särskrivningar, felaktig interpunktion och liknande sprider sig mer och mer och på insidan faller jag ner på knä med armarna sträckta mot himlen, ansiktet är förvridet till en mask av vansinne och munnen är öppen som för ett avgrundsvrål. Men inget ljud kommer, mitt inre förstår att jag inget kan göra åt saken, att det hädanefter kommer att vara helt okej att använda sig av så många som 4-5 utropstecken eller frågetecken i följd. Kroppen orkar inte ta kampen med den stora, grå massan som väller fram över internet.


Jag försöker gå en egen väg. Skriva långa inlägg utan någon som helst substans, i likhet med en mängd andra. Skillnaden jag vill åt är att försöka konservera något av min uppfattning om korrekt språkbruk till eftervärlden. Något som inte är det lättaste när det enda jag har till mitt förfogande för att göra detta är en dator där "S" knappen har en tendens att kärva emellanåt.


Försök inte hitta någon form av röd tråd i inläggen som kommer upp här med ohyggligt oregelbundna intervall, jag kommer att skriva om det jag behöver få ur mig när jag känner mig ensam, när barnen åker till sin mamma, när jag är glad eller när jag är full.


För övrigt finns det alldeles för få offentliga toaletter i den här jävla stan. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards